Venlighed.
At være venlig har altid været helt naturligt for mig. Jeg har altid haft lyst til at hjælpe mine medmennesker, og har altid forsøgt at være positiv i kontakten. Det er ikke noget jeg har tænkt så meget over, men noget jeg blot har gjort.Jeg kunne mærke at det var en dejlig fornemmelse og oplevelse, at se glæden i øjnene hos mine medmennesker.
For nylig fik jeg øje på en bog i reolen. Min kone havde på et tidspunkt købt bogen: 5 Positive bivirkninger ved at være venlig.
Den fangede selvfølglig min opmærksomhed og da jeg læste bogen, fik jeg en en fornyet indsigt i hvor virkningsfuldt det er. Bogen er fyldt med praktiske eksempler, og så underbygger den på fineste vis ved at reefere til forskning og evidens.
Venlighed og konfliktforebyggelse.
Jeg bruger mange af de samme strategier når jeg underviser i konflikthåndtering. Et af de 3 vigtigste emner til at forebygge konflikter, er at have en “positiv anerkendende tilgang”. Det skal komme fra hjertet, du skal mene det du gør og siger, og være autentisk. Og er du venlig i din tilgang så får du skabt en naturlig positiv kontakt.
Relationens betydning.
Det er også med i de bevidste strategier jeg kalder “Relationelle virkemidler”. Relationer betyder meget i den professionelles kontakt med borgeren. Det ved vi når vi i mange år har arbejdet med mennesker, men det kan være udfordrende i praksis.